Mă bucur că te-am (v-am) cunoscut, la Școala Altfel!

Proiectul „Școala Altfel” cu Liceul Sf. Pantelimon pe care Asociația „Aici Bucuresti” l-a implementat în perioada 4-6 Aprilie și-a propus să dea voce elevului, să-i facă auzite dorințele și gândurile. Am vrut să (ne) demonstrăm că putem construi cu elevii și partenerii de proiect un cadru participativ, care să ofere o replică „altfel” unui model educational unidirecțional, „serviciu livrat” care nu lasă loc dialogului și creativității.
A contat libertatea de gândire, de a alege, de a participa activ. Fiecare și-a creat propria experiență și toți cei implicati au putut participa la ceea este relevant pentru ei. Nu a existat un public convențional sau spectatori, ci doar oameni activi și creatori conectați prin intermediul unei experiențe colective.

Captarea dorințelor elevilor s-a făcut într-un mod foarte simplu: au fost rugați să scrie pe o hârtie ce și-ar dori ei să facă în cele 3 zile pe care le-a avut asociația Aici Bucureşti alocate proiectului. Pe cât de simplă abordarea, pe atât de mare surpinderea lor- „Cum adică ce-mi place mie?!”

În cele din urmă propunerile lor au fost destul de variate, de la film, teatru și muzică la gamming, gătit, plimbare în parc, cosmetică și voluntariat. Plecând de la propunerile lor și păstrând metoda co-creației am reușit, cu ajutorul câtorva oameni foarte pasionați de domeniile lor de activitate și cu implicarea foarte activă a două profesoare din liceu, să avem o „ofertă” de 15 ateliere care concentrau prin conținut dorințele elevilor. Aceste ateliere au fost organizate într-un calendar pe zile și ore, și mai apoi elevii s-au înscris la o parte din ateliere în funcție de preferințe.
Unul din atelierele care a atras cel mai mult elevii a fost cel de muzică. Fiind un liceu cu profil tehnologic nu sunt predate materii precum desen sau muzică, deci contactul cu artele în cei 4 ani de liceu este inexistent. Cu toate astea interesul din partea lor este foarte viu. Drept dovadă câțiva dintre cei care s-au înscris la atelierul de muzică sunt artiști amatori, cântă la chitară electrică și chiar au talent în această direcție.

Invitați la acest atelier de muzică au fost Dj Grigo, AFO, Fanas, Sez, Dalto și Trotilu. Voce, tobe, chitară bass, platane și MPC. Atelierul s-a ținut la liceu, în fosta sală de teatru a liceului ( desființată după `90 de noua directoare de atunci, profesoară de română, care a considerat că este inutil să faci teatru).
La începutul atelierului elevii au fost mai reținuți, cel puțin în prima parte când fiecare dintre invitați s-a prezentat în câteva cuvinte și câteva ritmuri. La prima pauză deja se dezghețaseră spiritele și unul dintre elevii cei mai timizi a început să facă beatboxing la microfon. În a două parte a atelierului deja se dansa prin clasă pe ritmuri de funk și hip hop, iar în a treia parte se compunea versuri.

Acest tip de experiență muzicală, în care interacționezi direct cu artiștii sau cu cei pasionați de această ramură a artelor, în care cânți și dansezi alături de ei, și în care în cele din urmă participi activ la crearea unui produs final are efecte impresionate asupra celor implicați. Câțiva dintre elevi ne-au spus că acest atelier de muzică a fost printre cele mai interesante experinte din viața lor. Altora le-a dat un plus de curaj și de încredere în propria persoană sau le-a stârnit curiozitatea până într-acolo încât să-și dorească foarte mult să repete experiență cât de curând posibil. De exemplu, Andreea, o tânără foarte atrasă de muzică ne-a scris pe facebook după atelier că „A fost super nebunie azi…mă bucur tare mult k sunt dependentă de muzik..și k am putut să fiu eu…și pot să sp k am învățat pt câteva sec să cânt la tobe..a fost minunat…mai vreau…și versurile au fost cu un mesaj concret și toată nebunia dezlănțuită…”; și tot Andreea a completat cu : „ziua de astăzi a fost una din zilele care m-au reprezentat în totalitate..pot să sp că a fost o super nebunie..eu de abia aștept să vă revăd”.

Ascultă, dăruiește, creează o experienta placută. Aceste trei tipuri de acțiune au avut efecte foarte interesante într-un cadru educațional destul de rigid, un cadru în care verbele acțiunii sunt de fapt subordonează, dictează, reprimă. Și nu e vorba aici de acest liceu în mod special. Ci de un mod general de a face educație copiilor.

Acest articol a fost scris de Mădălina și Silvia de la ONG Aici București, în cadrul proiectului „Școala Altfel„.

Autor: Florin Dumitru

Owner / Project Manager

Lasă un comentariu