Interviu Nicalai (ex Dj Swamp) pentru SuneteSubSol.Ro: În Undergroundul Românesc nimeni nu are răbdare să își prețuiască munca depusă.

Prin amabilitatea colegilor de la SuneteSubSol.RO vă prezentăm un interviu-eveniment cu Nicalai. Lectură plăcută!

SSS: Cu ce nume din România ai colabora și de ce?

Nicalai: În general colaborarea dintre doi artiști români este o chestiune destul de delicată. Pe scurt, am aflat din experiență că există trei posibilități clare prin care aceasta poate avea loc :

  1. Contextual, se creează sau există o conexiune puternică între cei doi artisti, conexiune asemănătoare cu o prietenie frățească.
  2. Interesul direct al unuia dintre cei doi artiști pentru colaborare.
  3. Interesul unui terț pentru colaborarea celor doi artiști, aici deseori fiind vorba de o casă de discuri, casă de producție sau diferiți sponsori.

Sunt foarte multi artiști din România cu care aș colabora pe viitor, poate chiar cu toți (râde).

SSS: Ai avut ocazia să colaborezi cu una din cele mai de succes trupe rap din România, și anume B.U.G. Mafia. Cum ai ajuns în vizorul lor și cum au rămas relațiile după despărțire? Ați mai păstrat legătura?

Nicalai: De-a lungul carierei mele am avut ocazia să colaborez cu foarte multi artiști extraordinari. Fără doar și poate cei 6 ani petrecuți alături de B.U.G. Mafia au fost foarte speciali din toate punctele de vedere. Totul a început ca un business, o colaborare strictă între o trupă care își dorea un DJ și un DJ care tocmai intrase în anii 20 și vroia ca orice tânăr, să se afirme și să-și lase amprenta peste tot. Erau alte vremuri atunci, eram foarte puțini DJ de Turntablism. Nu era o meserie atât de accesibilă și nici foarte înțeleasă de publicul larg. Cu timpul am devenit prieteni buni și am ajuns să-i consider frații mei mai mari. Am avut ocazia sa învăț multe lucruri de la ei, am acumulat multă experiență de viață în timpul colaborării noastre. Din păcate, totul s-a terminat așa cum a inceput, ca un business. Orgoliul și dezamăgirile reciproce au împiedicat continuarea relațiilor, fie ele doar cordiale. În ultimii ani, am încercat să reiau timid de câteva ori legătura cu ei, dar fără succes.

SSS: Ar fi fost Nicalai cel de acum la fel fără experiența din cadrul trupei B.U.G. Mafia?

Nicalai: Simpatică întrebare (râde). Nicalai n-ar fi fost la fel nici dacă interviul acesta nu s-ar fi întâmplat.

Daca mă întrebi din punct de vedere muzical, Nicalai n-ar fi fost la fel dacă nu era Sarkastik, Lirica Suprema, PCP, R.A.C.L.A, B.U.G. Mafia, Grasu XXL, Galaxiu Studio sau 4P4 Records. Fiecare secundă din viața mea participă în mod direct la construcția mea ca individ. Îi mulțumesc lui Dumnezeu în fiecare zi că îmi dă atâtea șanse și oportunități de a-mi dezvolta personalitatea corect, mă ține departe de ghinioane și întâmplări nefericite, m-a binecuvântat cu o familie extraordinară și bineînțeles, mă ține sănătos. Am extrem de multe lucruri de povestit și de transmis mai departe și nu am decât 30 de ani.

SSS: Se poate observa ușor că ai o pasiune pentru tatuaje. Câte ai adunat până acum? Ai vreun tatuaj mai personal sau de care sa te lege vreo amintire?

Nicalai: Nu știu, nu le-am numărat. Sunt câteva opere de artă printre 20 de desene deja făcute. Toate tatuajele pe care le am au o poveste foarte specială în spate. Nu mi-am facut niciodată un desen pe corp doar de dragul de a-l arăta la camera. Desenul a fost prima mea exprimare artistică. Înainte să compun, înainte să și vorbesc corect, umpleam dosare de foi A4 cu desene și schițe colorate sau pictate. Părintii mei sunt artiști și din această cauză desenul a fost prima limbă pe care am învățat-o acasă. Din acest motiv, fiecare tatuaj pe care mi l-am făcut are o semnificație aparte ca formă de exprimare.

SSS: Colaborarea ta cu Nane s-a încheiat brusc atunci când el a postat pe internet un clip în care spunea că ai fi vrut să-i întinzi o cursă oferindu-i un contract de colaborare. În linii mari ce era stipulat în acel document și care crezi că a fost elementul ce l-a facut să afirme acele lucruri?

Nicalai: Cum spuneam la început, sunt o mulțime de artiști talentați în România. Libertatea de exprimare ca normalitate și nu ca scop pentru cei care s-au născut după ’89 și au crescut sub pătura muzicii artiștilor deja consacrați, a contribuit la formarea unei generații tinere de artiști extraordinari. Plecând de la premiza evidențiată la prima întrebare a acestui interviu, aș vrea să mai adaug următorul lucru: Colaborarea dintre doi artiști români este îngreunată deseori de capitolul financiar. Pentru că în Undergroundul Românesc nimeni nu are răbdare să își prețuiască munca depusă, unicitatea actului artistic nu are nici o valoare convențională. Mai mult, în România s-a creat “întrajutorarea artistică” – pe sistemul, “Am talent, așa că e suficient să mă ajuți și pe mine să scot capul la suprafață, frate!”. Din punctul meu de vedere aceasta este o abordare greșită și mă simt vinovat căci am aplicat-o și eu în diferite momente din cariera mea. Aș fi ipocrit acum să spun că talentul compensează suficient investiția pe care o fac într-un artist. Planul este sa câștigăm fiecare bani din colaborare. Un artist tânăr, neexperimentat, are în primul rand nevoie de condiții decente pentru a-si exploata talentul. În al doilea rând, are nevoie de credibilitate pentru că cercurile “A-List” din care își dorește să facă parte nu au nici un interes în a-i reține numele.

În 2009 eu tocmai deschisesem Galaxiu Studio la Petroșani și munceam pentru a-mi recupera investiția. În principiu, contractul pe care îl fac cu artiștii cu care colaborez stipulează că rezultatul colaborării noastre va permite remunerare procentuală din drepturile pieselor creație comună și evenimente datorate colaborării directe. În cazul de față mi-a părut foarte rău în final că nu am formulat acel contract din start si ca rezultat familia mea a fost jignită în mod abuziv. Am greșit când am amânat momentul în favoarea producției muzicale și am facut publice materiale care mi-au consumat o bună parte din timp și energie .

Un artist complet nu înseamnă doar un artist talentat. Caracterul este o trăsătură esențială care cu timpul, se poate cultiva.

Nicalai @ Galaxiu studio (Petrosani) 2010

SSS: Se știe de ceva timp că urmează să lansezi albumul A.E.R. 2 (Asta E România 2). În ce stadiu este lucrul la album?

Nicalai: În exclusivitate îți spun că lucrez la un super-material de câteva luni bune. Nu vreau să dezvolt ideea pentru că încerc sa generez un șoc puternic, care va fi simțit odată cu rezultatul final. Pe lângă acest proiect, încerc să-mi gasesc energia necesară pentru ca în primăvară să relansez label-ul online 4P4 Records împreună cu toți artiștii semnati aici.

SSS: Primul album A.E.R. a fost un hibrid interesant între electro și puțin rap, albumul 2 va păstra același tipar?

Nu am urmat niciodată un tipar anume. Am fost mai mult adeptul desființării tiparelor de orice fel. Din acest motiv de-a lungul timpului odată cu ieșirea din A-List m-am nișat puternic. Deoarece industria muzicală, ca orice altă industrie, funcționează – mai ales – pe bază de tipare, singura mea șansă ca artist este ca producțiile mele viitoare să fie atât de puternice încât să ajungă etaloane în crearea unor noi tipare.

SSS: Ce invitați ai în plan pentru următorul album și când ai vrea să-l lansezi?

Nicalai: Îmi doresc să colaborez cu artiști cu care împărtășesc păreri și sentimente asemănătoare vis-à-vis de tot ce înseamnă muzică și mesajul transmis prin acest mod de comunicare. În trecut, am reușit de câteva ori acest lucru. Sper să-l reușesc și în viitor.

SSS: Skrillex sau Deadmau5?

Nicalai: Îl apreciez pe Skrillex pentru ca a reușit să spargă toate tiparele, să-și impună un stil personal și să-și comercializeze propriul gen muzical. Daft Punk rămâne totuși trupa mea preferată, “All-Time Best”

SSS: The Alchemist sau 9th Wonder?

Nicalai: Nu sunt neapărat pe gustul meu nici unul dintre ei. Nu plasez anumiți artiști pe un piedestal “din oficiu” doar pentru că sunt sau devin clasici. Din acest motiv nici nu am aprofundat foarte mult așa că este foarte posibil sa-mi fi scapăt esența. Nu vreau sa se înțeleagă că nu le apreciez profesionalismul și devotamentul pentru muzică.

SSS: Ce proiecte muzicale din țară și de afară te-au impresionat în 2012? (indiferent că-i single, ep sau lp)

Nicalai: Cred că 2012 a fost un an prolific din punct de vedere muzical. Am descoperit artiști noi extraordinari și m-am bucurat că artiștii consacrați și-au reconfirmat poziția în top. Mă bucur foarte mult ca s-a reușit întoarcerea la muzica Românească cântată în limba Română. Datorită Hit-Makerilor Români, 2012 a transformat Fm-ul în aproape 80% muzica Românească ceea ce din câte știu eu nu s-a întâmplat niciodată până acum. Am simțit schimbarea ca o întoarcere a identității românești de care aproape că uitasem. De fiecare dată când îmi place un proiect, o piesă, un album, un videoclip, îl postez pe paginile personale de pe site-urile de socializare. Cu aceasta ocazie îi invit pe toți cei interesați de cariera mea sau cel puțin de gusturile mele în materie de … orice, să se conecteze la conturile mele de Facebook sau de Twitter.

Autor: Florin Dumitru

Florin Dumitru
Owner / Project Manager

Lasă un comentariu