Interviu: Koma – „Dacă muncești mult și îți dezvolți un stil, vei fi recunoscut și fără să îți treci numele acolo.”

HHNews.RO: Salut și îți mulțumim pentru că ne “binecuvântezi” site-ul cu acest interviu.

Koma:

Mulțumesc și eu de invitație. “Cuvânt în sus, dar nu în sens opus” cum zicea acum o vreme domnul Brugner.

HHNews.RO: Să începem cu un “zoom” al planului personal. Cine stă în spatele personajului Koma?

Koma:

Ce mistic sună.
Personajul principal este un grafician autodidact, care prin 1999-2000 descoperea ușor grafica digitală. Asta după ce toată copilăria și adolescența a mâzgălit sute de caiete cu toate aberațiile posibile.

HHNews.RO: Când ți-ai dat seama că vrei să fii grafician? Cine sau ce ți-a inspirat iubirea pentru această artă? Ai urmat vreo școală specială, cursuri pentru a aprofunda tainele designului grafic?

Koma:

Nu cred că a fost vreun moment decisiv care să mă determine să devin grafician. Îmi place să desenez de când mă știu, e normal că după atât timp petrecut în fața foilor de hârtie să mă gândesc serios că aș putea face ceva în direcția asta. Nu am urmat studii de specialitate în materie de design, în loc de Tonitza m-am îndreptat către limbi străine, când am dat eu la liceu nu prea exista perspectiva asta (cel puțin în cazul meu), să îmi câștig pâinea din design. Tot ce am acumulat a fost prin exercițiu și diverse tutoriale random, precum și prin statul cu ochii pe tot ce apărea tare în materie de design. Eu nu i-aș spune neapărat artă, design-ul este mai mult o formă de comunicare vizuală care trebuie să atingă un scop. Eu nu mă consider un artist.

HHNews.RO: Familia ți-a interzis vreodată să urmezi drumul acesta, sau din contra, te-au încurajat?

Koma:

În niciun caz nu mi-au interzis, însă sincer să fiu, nici nu m-au încurajat, pentru că – așa cum aminteam mai sus – nu prea știai ce să faci cu “talentul” ăsta. Tata îmi zicea că pictorii mor de foame în țara asta. Dar pot să spun că m-am încăpățânat și am continuat pe drumul asta până când am aflat și eu de diverse job-uri în zona asta (graphic designer, art director) și am zis, hopa, hai că poate merge să nu rămân obsedat toată viața de șevalete goale.

HHNews.RO: De ce Koma? De unde vine numele (porecla)?

Koma:

De prin liceu, s-a întâmplat o extorsiune a unui degajament la un party de revelion (bairam old school, unde “Ain’t nuthin but a gangsta party” duduia din toate boxele). Ce să zic, m-am îmbătat grav, haha.
A fost prima și ultima dată când efectiv nu mai știam ce s-a întâmplat în noaptea de dinainte atunci când m-am trezit. Nu recomand.

HHNews.RO: Care a fost primul proiect care a ajuns la ochii publicului larg?

Koma:

Hm, asta chiar este o întrebare grea, depinde la ce public te referi. Dacă la cel (restrâns) de hip hop, probabil vreun afiș la un eveniment de prin Expirat / Griffins, de prin 2003-2004. Dacă vorbim de un public la o scară mai mare, cred că a fost în primul meu an de muncă în publicitate. E vorba despre o campanie pentru ziarul Adevărul, cu ocazia rebranduirii lor din 2005.

HHNews.RO: Când și de ce a luat ființă conceptul Koma Studio? Câți oameni încorporează el?

Koma:

Puțini cunosc faptul că acest Koma Studio a pornit inițial ca o idee de studio audio. Eram în liceu și am dat peste pasiunea de producător wannabe, haha. Erau vremuri cu CD-uri pirat cu sute de softuri audio freeware sau shareware (Cakewalk 1.0, Sonic Foundry Acid 1.0 etc). Aveam un stil super rudimentar, înregistram diverse sunete de pian cântat de pe tastatură pe un casetofon cu microfonul încorporat, apoi le tăiam pe canale în Acid. Haos. Bine că mi-am dat seama rapid că n-am nicio treabă și m-am reorientat pe grafică, haha. Și cam așa a început. Nu știu de ce, așa am simțit. Am rămas cu numele asta pentru că așa începea lumea să audă de ceea ce fac, aveam și un site www.koma-studio.go.ro. Koma Studio a fost și este în continuare format dintr-o singură persoană. Dacă vreți, acum încorporează 2 angajați, adică și contabilă.

HHNews.RO: Știm că ai lucrat pentru multă lume. Numește proiectul care te-a motivat cel mai mult profesional (nu contează nișa). Numește proiectul care pe plan personal ți-a adus cea mai mare satisfacție.

Koma:

Normal că nu pot numi una singură. Pe nișa hip-hop-ului, cu siguranță că mi-au plăcut multe coperte de albume la care am lucrat, dar în special le-aș remarca pe cele din perioada 2004-2010, adică în special cele pentru Hades Records. Proiectele astea cred că m-au motivat și m-au făcut să vreau să evoluez din ce în ce mai mult. În agenție, cea mai mare satisfacție am avut-o în urma unei campanii pentru HBO România. Dacă băgăm un fast-forward, un proiect oarecum recent (pentru că s-a întins pe mulți ani), este B’Estfest, cel mai mare festival din România, unde am avut ocazia să-mi pun amprenta pe diverse materiale de comunicare pentru artiști ca Wu-Tang Clan, Cypress Hill, Nas, Marilyn Manson, Manu Chao, Faithless ș.a.m.d. Trebuie menționată și începerea colaborării cu B.U.G. Mafia,
însă cel mai recent proiect care mi-a adus satisfacții este cu siguranță lansarea propriului streetbrand – Krack. A durat mult, dar a meritat (cel puțin pentru mine).

HHNews.RO: Dacă nu ai fi grafician, care crezi că ar fi aptitudinea care ți s-ar potrivi cel mai bine?

Koma:

Cred că m-aș fi îndreptat spre fotografie. E un hobby care îmi susține meseria de grafician.

HHNews.RO: Care a fost aportul tău în trupa Zeppelin? Mai există aceasta? Mai poate lumea să spere la vreun material din partea voastră?

Koma:

Eu eram responsabil cu art direction-ul pentru toate “produsele” Zeppelin, fie că vorbeam de coperta albumului, de clipuri sau fotografii. Un alt rol a fost acela de “2nd microphone” pe scenă, adică îl mai dublăm pe Sera. Și mai dansam prin clipuri. Adică un fel de Puff Daddy mai nereușit, haha.
Proiectul a luat o pauză, pentru că Sera își pregătește albumul lui solo de debut, Imaginarium. După Funktastics (EP – În luptă cu timpul – 2006) și Zeppelin (Fără Parașute-2009), Imaginarium o să rupă capete dacă mă raportez doar la ce am auzit deja de pe el. Rămâne doar să se miște mai cu talent, Sera e mai leneș, dați cu o piatră în el. Sper să fie gata în toamna-iarna asta.
Ortega – producătorul -a fost implicat în mai multe proiecte, însă s-a concentrat mult pe albumul în colaborare cu Nimeni Altu’În surdină. Alt classic.
După aceea, este foarte probabil să mai iasă cel puțin o piesă marca Zeppelin.

HHNews.RO: Multă lume nu știe asta, dar tu ești un colecționar avid de muzică (sau cel puțin erai). Cam câte titluri cuprinde colecția ta și din ce genuri este formată?

Koma:

Haha. Sunt colecționari și mai avizi ca mine. Estimez în jur de 200 de titluri, 200 și ceva (support CD).
În general am încercat să-mi cumpăr toate albumele care mi-au plăcut mult de-a lungul vremii, dar nu am avut ocazia la timpul respectiv să le cumpăr. E destul de diversificată, de la toată discografia Wu-Tang, Nas, Gang Starr, Common sau Cypress Hill, la Jake One & Freeway, Reflection Eternal, Dilated Peoples, Rawkus-urile, Soundbombing-urile, Lyricist Lounge-urile, EPMD, MOP, Rakim, Dr. Dre, Ice Cube, Psycho Realm, Brand Nubian etc, etc. Ar mai fi multe pe care le vreau în colecția mea.

HHNews.RO: Mai știm și că că ești un iubitor declarat al patrupedelor. De ce câini? De ce nu alte animale?

Koma:

Cărui rapper nu-i plac câinii? Haha. Sunt un iubitor de animale în general, dar de câini mă simt cel mai apropiat, se crează o conexiune aparte.

HHNews.RO: Cum se definește Koma ca și om/ ca și artist?

Koma:

Se cam întrepătrund, în sensul că sunt mai mereu “Natural Born Busy”. Ca om, sunt cam încăpățânat cu siguranță. Ca și graphic designer, mereu atent la detalii.

HHNews.RO: Cum vezi tu lumea în momentul de față? Crezi că omenirea se îndreaptă către ceva bun/rău?

Koma:

Boy, that escalated quickly. Omenirea cred că a dus-o mereu prost, doar că acum știrile circulă instantaneu, lumea află de ele imediat. Cum era să fie live feed de la cruciade? Sunt multe lucruri rele, și multe lucruri bune pe Pământul ăsta, depinde unde vrei să te uiți.

HHNews.RO: Crezi în Dumnezeu? Da/nu. De ce?

Koma:

Am fost crescut în spiritul creștin-ortodox, ca (aproape) tot românul. Mă uitam gură-cască la Cartea Cărților, îmi spuneam rugăciunea înainte de culcare. Erau și alte vremuri. Însă niciodată nu m-am simțit împins de la spate să urmez o cale pe care nu o simțeam cu adevărat. Pe măsură ce am crescut în vârstă, am simțit din ce în ce mai mult că se bat prea multe lucruri cap în cap. Plus că istoria a demonstrat cum biserica / religia a devenit în timp o forță care a avut un rol important în multe capitole controversate de-a lungul secolelor. Sunt un mare fan al mitologiilor popoarelor, toți au niște povești foarte tari, dar din punctul asta de vedere, să zicem că sunt în tabăra lui Darwin.

HHNews.RO: Preferatul/preferații tăi din cultura hip-hop, cinematografie, sport, design.

Koma:

Genul de întrebare care îți stoarce creierul. Commontalibmosdefwutangcypresspsychorealmdillatherootsdresnoopgangstarrdilated etc (măcar să vă chinuiți și voi puțin).
Scorsese, Coen Bros, Tarantino, Spielberg, De Palma, Kubrick, Tim Burton.
Jordan, Kobe, Federer, Xavi, Casillas, Ronaldinho, Ilie Năstase, Hagi.
Shepard Fairey, Scott Hansen, Joshua Smith (pe ei i-am urmărit mult atunci când m-am apucat de design). Între timp sunt atât de mulți preferați, că nici nu mai are rost să mă gândesc.

HHNews.RO: Cea mai celebră colaborare din industria muzicală românească este colaborarea ta cu trupa B.U.G. Mafia. Aceasta a ridicat multe sprâncene (în sensul bun). Povestește-ne puțin despre cum s-a materializat.

Koma:

Cea mai celebră a mea, presupun, haha. Din momentul în care s-a oficializat independența 100% a trupei B.U.G. Mafia, Vlad (Tataee) a căutat să formeze o mini-echipă alături de care să eficientizeze comunicarea brandului. Când a fost vorba de art directon / design, am avut plăcerea să fiu contactat de el, ne-am văzut, am stabilit în linii mari cam ce avem de făcut, și am dat drumul la treabă. Lucrăm împreună de 2 ani deja și e totul foarte ok. Și abia ne-am încălzit.

HHNews.RO: Ce s-a întâmplat cu Hades Records?

Koma:

Hades Records și-a încheiat activitatea în mod oficial în 2011, chiar dacă nu am vrut să facem un mare tam-tam cu asta. Hades Records a fost o familie ai căror membri erau pasionați de muzică, de hip-hop.
După 10 ani de concerte, festivaluri, albume, clipuri, tricouri, succese, eșecuri, battle-uri etc, treptat, mai mulți artiști au preferat să se concentreze pe viețile lor personale, pentru că ce făceam noi era un hobby dus la extrem, în care investeam mulți bani (pentru că eram o mână de oameni cu media de vârstă pe la 23-25 de ani). Din momentul în care majoritatea artiștilor s-au hotărât treptat să schimbe macazul și să treacă “job”-ul de artist pe planul 2 sau 3, este clar că un label nu-și mai avea rostul. Dar am lăsat în urmă multe lucruri frumoase, a fost o perioadă foarte tare, în care eu personal mi-am făcut mulți prieteni, și în care am învățat foarte multe.

HHNews.RO: Aportul tău la succesul câtorva branduri cu tradiție în România (ex B.U.G. Mafia, B’estfest, Hades Records) ți-a deschis drumuri la care nu aveai acces până atunci?

Koma:

Sincer să fiu, aportul meu la aceste branduri (mai mic sau mai mare) nu mi-au deschis niște drumuri care până atunci mi-au fost ascunse. Privilegiul de a lucra/fi lucrat pentru aceste brand-uri în sine cred că sunt rezultatul unei munci susținute de mai bine de 10 ani. Pe zi ce trece încerc să învăț ceva nou.

HHNews.RO: Un sfat pentru tinerii designeri.

Koma:

Cred că te referi la cei din zonă hip hop-ului românesc. Aici aș avea mai multe sfaturi.
Unul ar fi să încerce să-și scoată capetele din calculator și să mai pună mâna pe hârtie și creion, să citească despre compoziții și culori. Să învețe ce înseamnă un kerning, și să nu mai folosească fonturi nașpa de genul “hip hop wall tag”.
De multe ori am fost întrebat „€œSalut Koma, spune-mi te rog și mie câți pixeli are o copertă?” Luați fraților o rigla și măsurați o copertă, lăsați pixelii. În lumea reală, încercați să “get out of the box”.
Să încerce să se gândească mai mult la niște concepte sănătoase, să creeze vizualuri care să exprime ceva. Design-ul e atât de vast și evoluează atât de mult, încât trebuie tot timpul să stai cu antenele sus, să exploreze stiluri noi, tehnici noi. Nu e îndeajuns să numești “artwork” o fotografie (care de cele mai multe ori nu le aparține) cu un efect de culoare random și un text trântit pe undeva. Am văzut multe cazuri în care se semnează pe afișe sau direct pe vizualurile de Youtube. Nu mi se pare deloc profi în 2013. Dacă muncești mult și îți dezvolți un stil, vei fi recunoscut și fără să îți treci numele acolo.
Design-ul nu trebuie să se limiteze la hip-hop, tinerii design-eri trebuie tot timpul să exploreze, și să nu mai încerce să imite atât de mult stilurile trendy de pe tumblr sau (mai rău) deviantart.

HHNews.RO: O vorbă pentru cititorii Hip Hop News România.

Koma:

O vorba de pe stradă o știu toți ai mei, cei mai mulți designeri-s derbedei. (freestyle, haha)
Să fie atenți la muzica bună, să o asimileze, și să susțină proiectele de calitate. Valabil și pentru design.
Numai bine!

Autor: Florin Dumitru

Owner / Project Manager

Lasă un comentariu